Bedrifter sprer glede i lokalsamfunnet

Skap gode opplevelser gjennom frivillighet

Kom i gang nå
eller
Legg igjen telefonnummer
Flott! Du hører snart fra oss.
Oi, det har skjedd en feil. Prøv igjen!

Bidra til gode opplevelser for de som trenger det mest

Bidra til gode opplevelser for de som trenger det mest

- fysisk og digitalt

Kan dere en gang iblant bidra til gode opplevelser for de som trenger det mest i kommunen – fysisk eller digitalt - på sykehjem eller dagtilbud, i bofellesskap eller for hjemmeboende?

Glede andre med noe dere gjør i bedriften? Og som dere trives med? Dere får en henvendelse og blir enige om et tidspunkt som passer bra for dere.

- Frivillighet basert på tid, lyst og interesser

Hva kan og vil dere bidra med?

Mange bedrifter bidrar med noe de allerede gjør, som å levere overskuddsvarer, enkel trim, velvære, lunsj og omvisning – listen over mulige aktiviteter er lang! Snakk med de ansatte om hva de ønsker, kanskje har de lyst til å bidra med noe helt annet?

Frivillighet på arbeidsplassen kan bidra til økt fellesskapsfølelse, dere får heiarop fra lokalsamfunnet og gleder de som trenger det aller mest! Dere bestemmer selv hvor ofte – mange bekker små gjør en stor aa!

  • Hva slags video og bilder gir motivasjon internt?
  • Kan det også deles med kunder?
  • Invitere på omvisning og servere lunsj i kantina?
  • Ta med noen på busstur?
  • La de ansatte dele ut wienerbrød og kaffe på sykehjemmet?
  • Streame et arrangement på video?

Se hva andre bedrifter bidrar med

Aktiviteter og opplevelser

VilMers digitale innhold

Se flere aktiviteter og opplevelser

Hørt fra bedrifter som bidrar gjennom vilmer.no

"Gjennom VilMer så er vi med på dugnaden i lokalsamfunnet"
"Dette er CSR i praksis – veldig konkret og veldig enkelt å få til"
"De ansatte er VELDIG positive til det her – spesielt de unge"
"Gir mening rett og slett – og så er det bra PR"
"Det er noen rolige stunder i butikken av og til – da gir det veldig mening å besøke sykehjemmet"
"Jeg tror det blir mer VilMer fremover"
"Skjønte på de i kommunen at vi hadde fått plusspoeng"
"Ble veldig overrasket over alt trykket på Facebook"

Aktivitetsglimt fra bedrifter

Se flere aktivitetsglimt
1.

Fyll ut skjema

Trykk på knappen "kom i gang nå" for å fylle ut skjema og opprette en profil.
Hvis dere heller ønsker at vi ringer, kan dere legge igjen telefonnummer.
2.

Profil publiseres

Når profilen publiseres, får dere en e-post med nyttig informasjon.
3.

Gled andre når dere har tid

Når profilen er publisert, kan dere bli kontaktet om å bidra med aktivitet i deres område.
Kom i gang nå
eller
Legg igjen et telefonnummer
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Anbefalt lesing for dere som ønsker å bli frivillige

Hvordan er det å besøke en institusjon? Hva er det lurt å tenke på før et besøk?

Ofte stilte spørsmål

Finner dere ikke svar på det dere lurer på? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no

Før dere oppretter profil

Vi lurer på om vi er kvalifisert til å være tilbyder hos VilMer

Vår filosofi er "Mange bekker små gjør en stor å", og vi forsøker å senke terskelen for å bidra med positiv aktivitet. Noen ganger er det likevel viktig at vi sammen med dere avklarer om dere er tilstrekkelig forberedt og kvalifisert for det dere ønsker å bidra med. Dette er spesielt viktig dersom dere ønsker å tilbringe tid sammen med enkeltpersoner, -brukere eller -beboere.

Vi kan tenke oss å bidra med besøksdyr. Trenger vi kurs eller kan vi bare stille opp?

Sammen med dyreeier vurderer vi dyrets egnethet og evt. kurs og erfaring med slike besøk før profil opprettes. På flere institusjoner har det blitt noe annen og "enklere" praksis enn før. Ved behov for mer skolering anbefaler vi gjerne de flotte kursene til Røde Kors som også har profiler hos oss.

Trenger vi noe utstyr for å bidra via VilMer?

Dere trenger kun tilgang til vilmer.no på Internett via enten en mobiltelefon, et nettbrett eller en PC.

Må vi bidra frivillig og gratis på VilMer?

De aller fleste aktivitetsprofiler på vilmer.no er basert på frivillighet. Ikke alle institusjoner eller foreninger har mulighet til å betale for aktiviteter, men dersom dere ønsker å ta litt betalt for en aktivitet, kan vi legge det inn i aktivitetsprofilen.

Blir vi bundet til faste avtaler på VilMer?

Nei. Det eneste dere sier ja til ved å være bidragsyter gjennom VilMer, er at dere kan bli kontaktet av for eksempel ansatte på hjem og institusjoner, eventuelt fra lag og foreninger, som ønsker deres aktivitet. Det er flott hvis dere svarer raskt, så den som bestiller vet at dere har sett meldingen. Dere kan alltid velge å avslå henvendelsen, eller dere kan foreslå et tidspunkt som passer for dere nå eller lenger frem i tid.

Vi har aldri besøkt en institusjon, hvordan er det?

En institusjon inneholder ofte flere avdelinger med ulike brukertyper fordelt på flere etasjer. Avdelingene er relativt selvstyrte og har ofte egne aktiviteter uten å involvere andre avdelinger. Dere kan derfor oppleve å få henvendelser fra flere avdelinger på samme institusjon. Hvis det skjer omtrent på samme tidspunkt, kan dere gjerne avtale at dere stikker innom flere avdelinger på samme besøk. Dere kan også foreslå en felles aktivitet.  

Institusjonene setter stor pris på alle bidrag og forsøker å være til stede ved aktivitetene. Merk at det kan oppstå situasjoner som gjør at dere allikevel må vente noe, eller at de ansatte må forlate aktiviteten for en kort periode.

Tekniske spørsmål

Vi klarer ikke logge inn på vilmer.no

Det kan være flere grunner til at dere ikke klarer å logge inn, kontakt oss gjerne på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi dere! Sjekk at dere har skrevet inn riktig e-postadresse eller mobilnummer.
For at dere skal få kode på SMS eller lenke på e-post, må dere skrive inn riktig mobilnummer eller e-post. Ha mobilen eller e-postkontoen tilgjengelig når dere ber om kode, for den er bare gyldig i 5 minutter.

Eller dere kan logge inn med din Facebook- eller Google-konto.

Hvordan finner vi tilbake til meldinger?

Dere finner alltid alle deres dialoger i innboksen deres via denne linken: https://vilmer.no/meldinger/ og øverst i menyen når dere er logget inn på vilmer.no.

Vi vil bidra mer/mindre

Vi skal på ferie eller være borte over en lengre periode

Dere kan alltid pause profilen i en periode. Dere vil fremdeles ha tilgang til dialogene deres i innboksen, men dere kan ikke kontaktes for nye bidrag. Send oss en e-post på kontakt@vilmer.no eller send SMS til 945 06 100, så hjelper vi dere.

Vi får for mange henvendelser slik at vi ikke kan si ja til alle

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen av tilbydere, men det kan være at dere opplever stor pågang til tider. Dere kan alltid velge å avslå henvendelser eller planlegge lenger frem i tid. Ønsker dere å pause profilen? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi dere.

Vi har aldri fått en henvendelse, men ønsker gjerne å bidra

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen mellom bidragsytere, men det kan likevel skje at dere opplever mindre pågang enn ønsket. Ønsker dere at vi skal fremheve deres aktivitetsprofil? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi dere.

Kan vi ta direkte kontakt med en institusjonen hvis vi vil bidra?

Ja, dere kan bruke vårt meldingssystem til å gjøre nye avtaler med de som har vært i kontakt med dere tidligere. Vi jobber hele tiden med å forbedre meldingssystemet vårt, og dere vil bli kontaktet med en gang vi introduserer vesentlige forbedringer eller nye muligheter.

Annet/praktiske spørsmål

Vår forening/gruppe bidrar via VilMer og ønsker å bytte kontaktperson

Vi jobber med å få på plass en enda bedre løsning for dere som er med i en forening eller gruppe. Dersom dere trenger å bytte kontaktperson, ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no.

Kan vi attest for våre frivillige bidrag?

Ja, hvis dere har bidratt flere ganger frivillig gjennom VilMer, kan dere få en attest fra VilMer og den kommunen dere bidrar i. Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no hvis dere ønsker en attest.