VilMer Hverdagsvenn - aktivitetstjenesten for eldre hjemmeboende

Gjør det mulig for hele lokalsamfunnet å bidra som et supplement til helsetjenesten

Vi dekker store deler av behovene til de mange som ønsker mer sosial og fysisk aktivitet, eller som trenger litt hjelp i hverdagen.

Samtidig sysselsetter vi primært personer som står utenfor arbeidslivet. “Vinn-vinn-vinn-vinn” for den eldre, de pårørende, for hverdagsvennen - og for kommunen.

VilMer har lenge forsøkt å løse behovene også for hjemmeboende eldre gjennom besøk og aktiviteter med frivillige. Mange opplever utfordringer med ensomhet, lite aktivitet og få muligheter til å ta en prat og å komme seg ut i frisk luft. Mange har også et stort behov for praktisk hjelp til å komme seg gjennom uka.

For VilMers løsning for frivillige bidrag på sykehjem og dagtilbud, les mer om VilMer Aktivitetsplan.

Trykk for å lese mer
expand_more

VilMer Hverdagsvenn er vår løsning for hjemmeboende eldre. De bidrar med helsefremmende aktivitet ut ifra en tilpasset aktivitetsplan, og får betalt. Dette sysselsetter personer som ofte står utenfor arbeidslivet til meningsfullt og økonomisk verdiskapende arbeid.

En «hverdagsvenn» forplikter seg til å besøke en eldre person på faste tidspunkter én eller flere ganger hver uke.
De er studenter som ønsker å gjøre noe meningsfullt og få god arbeidserfaring – eller pensjonister som vil glede andre og samtidig få litt igjen.
Hverdagsvenner skal bidra med helsefremmende og forebyggende aktivitet, både fysisk og sosialt.

Hverdagsvennen Gitte gjør det enklere for Gunhild å bo hjemme lenger

I en liten leilighet i Oslo sitter to lattermilde damer og kikker på hverandre over hver sin rykende varme kopp med te. Hverdagsvenn Gitte (45) har på kort tid bidratt til å gi Gunhild (80) en mer sosial og aktiv hverdag. Les hele historien her.

Gevinster for kommunen, helsetjenesten og lokalsamfunnet

VilMer Hverdagsvenn bidrar med forebyggende helsetiltak slik at eldre kan bo lengre hjemme – og holde seg fysisk og sosialt aktive. Vi supplerer kommunale helsetjenester ved å tilføre ekstra kapasitet til eldreomsorgen, og ved å skape både kortsiktige besparelser og langsiktige helseforebyggende tiltak.

Bo hjemme lenger
chevron_right
En bedre hverdag
chevron_right
Sosiale støttemodeller supplerer helsetjenesten
chevron_right
Avlaster pårørende og reduserer omsorgstretthet
chevron_right
Selskap og aktivitet redder liv
chevron_right
«Det er så koselig! Det er nesten som å få et nytt familiemedlem.»
Astrid (79), som ikke hadde vært mye utendørs på 3 år, før hun fikk Bjørg som ukentlig hverdagsvenn

Hvorfor VilMer? Og hvordan gjør vi det?

En grundig prosess skaper trygghet for begge parter – VilMers teknologi muliggjør en effektiv, billig og pålitelig prosess.

1
Kartlegging av behov
Vi starter med å kartlegge den eldres behov, ønsker og forventninger. Dette gir oss et viktig grunnlag når vi skal vurdere hvem som kan bli riktig match.
2
Vi foreslår hverdagsvenner
Vi har en stor base med Hverdagsvenner. Hvis vi ikke har riktig match i lokalområdet, rekrutterer vi personen. Dette tar sjelden mer enn 4 uker. Vi gjør en match basert på bla. ønsker, personlighet og interesser.
3
Første besøk
En god match er helt essensielt. Derfor er første besøk helt gratis og uforpliktende, slik at både den eldre og hverdagsvennen kan teste kjemien – gjerne sammen med familien.
4
Riktig match?
Er det en god match – noe det vanligvis er, så setter vi opp faste besøk og lager en plan. Er det ikke full klaff? Da finner vi ganske enkelt en ny match.
5
Faste besøk og en aktivitetsplan
Når riktig match er gjort, setter vi opp en aktivitetsplan for ukene som kommer. I den første perioden er det fokus på å bli kjent, og etter hvert flyttes fokus på aktivitetene i aktivitetsplanen – om det er hobbyer, trening, matlaging eller bare samtaler. Vi vil jevnlig følge opp både den eldre, familien og hverdagsvennene.
IF forsikring logo
Begge parter og alle besøk er forsikret av IF.​

VilMer er et teknologiselskap

Skal vi lykkes med å engasjere samfunnets uutnyttede ressurser i stor skala, og drifte dette effektivt (altså, billig), er det kun bruk av moderne teknologi som klarer jobben.

Vi er spesialister på å skape en bedre hverdag

De siste 7 årene har vi investert millioner av kroner og dedikert 15 personer til å jobbe med kun én ting: Hvordan skape gode øyeblikk for eldre.
100 kommuner er kunder.

VilMers andre løsninger inngår i tjenesten

VilMer Hverdagsvenn bygges på lang erfaring med plattformer, MinMemoria benyttes aktivt i alle besøk, og Digitale Opplevelser inngår gratis for de som ønsker.
En eldre kvinne og en kvinne smiler sammen mot kameraEn eldre og en yngre kvinne tar en selfie sammen i sofaenPortrett av to kvinner går som går tur sammen, den eldre holder den yngre kvinnen i armen for støtte

VilMers digitale løsninger muliggjør personsentrert aktivitet og høy kvalitet

Aktivitetsplan - en aktiv og innholdsrik hverdag gjennom persontilpassede aktiviteter

Vi vil kartlegge ønsker og behov for de faste besøkene. Basert på denne informasjonen setter vi opp en aktivitetsplan med mål om å øke trivsel, Iivskvalitet og fysisk helse. Dette er en erfarings- og forskningsbasert metode som gjør det enklere å skape en innholdsrik og aktiv hverdag gjennom persontilpassede aktiviteter.
To kvinner på handletur sammen der den eldre kvinnen holder den andre kvinnen i armen for støtte

MinMemoria - livshistoriekartlegging, besøkslogg og kommunikasjon med familien

Med MinMemoria digitaliserer familien livshistorien ved legge inn historier, bilder og videoer. Dette kan kompletteres med informasjon som relasjoner, interesser og vaner. Slik blir hverdagsvennen godt kjent med den eldre, og kan raskt sette i gang med å bygge en relasjon basert på tillit, glede og vennskap. I tillegg til at familien digitaliserer livshistorien i MinMemoria, fortsetter hverdagsvennen å bygge på denne ved å skrive om hvert i besøk i gjesteboka, laste opp bilder og holde kontakt med familien.
Mobil som viser en melding i gjesteboka i MinMemoriaEn mobiltelefon som viser bilde av en fornøyd kvinne som holder to lampeskjermer

VilMer Digitale opplevelser - persontilpasset digital underholdning

VilMer Digitale opplevelser er spesielt utviklet for personer med ulike former for kognitiv svikt. Dette er blitt et stort bibliotek med digitalt innhold for eldre, og det inneholder filmer med ulike stimulinivå, quizer, samtaleleker, videoer fra norske bygder og byer, og mye mer. Våre hverdagsvenner kan bruke VilMer Digitale opplevelser for å bidra til noen ekstra gode stunder fordi innholdet er tilpasset personens helsetilstand, livshistorie og interesser.
Mobil som viser innholdet i VilMer digitale opplevelserEn kvinne som lærer en eldre kvinne hvordan hun kan bruke mobilen sin
VilMer har lang erfaring med GDPR, og vi tar personvern og datasikkerhet svært seriøst. Les mer her.

Hvem er hverdagsvennene?

VilMer engasjerer helt vanlige, flotte mennesker fra lokalbefolkningen til å bidra til å skape flere gode øyeblikk for eldre. Vi ønsker å bistå de eldre selv, deres familier, og helsetjenesten med hjelpende hender og litt ekstra kapasitet.
Våre hverdagsvenner – pensjonister, uføre eller studenter – får litt betalt etter samme modell som på Småjobbsentralene. Sammen tilbyr vi – så langt vi kjenner til – de klart billigste prisene i markedet. Men samtidig vet vi at mange ønsker seg en hverdagsvenn som dessverre ikke har mulighet til å betale (nesten) noe som helst. Vi jobber derfor tett med flere kommuner og noen store bedrifter om hvordan vi om ikke lenge kan tilby hverdagsvenner også til denne gruppen.

VilMer rekrutterer, kvalitetssikrer og matcher riktige personer:

Kandidater søker på jobb som Hverdagsvenn med egen søknad og CV
Etter en kvalitetssjekk av søknad og CV, legges kandidaten til i vår digitale plattform bestående av potensielle kandidater over hele landet.
Når en kandidat er aktuell, gjennomfører vi et intervju der vi ser nøye etter personlig egnethet og sosial kompetanse.
Dersom kandidaten fortsatt er aktuell, kontakter vi kandidatens referanser.
Alle våre hverdagsvenner signerer på en taushetsplikt.
"
– Jeg opplever at hun i større grad har et mer selvstendig liv nå som hun har en hverdagsvenn.​​
Øystein, sønn av kunde (98) i Drammen​
«Vi ønsker å doble antall timer per uke. Vi prioriterer dette. En fantastisk tjeneste. Det øker mors livskvalitet betydelig – hun har livnet veldig til i det siste.»
Kristin (45), datter av Astrid (89). Hverdagsvennen Edel tar Astrid med på dans og ulike utflukter.​

Vi åpner nå for samarbeid med utvalgte kommuner

Snakk med oss om hvordan VilMer kan supplere helsetjenesten i din kommune

Ønsker du å diskutere samarbeid? Ta kontakt med oss gjennom skjema.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kom raskt i gang ved å laste ned informasjonsmateriale

Det er enkelt og gratis for din kommune å teste! Er du demensrådgiver, jobber i hjemmetjenesten eller som sykepleier på institusjon eller omsorgsbolig? Har du brukere du tror kan ha glede av en hverdagsvenn? Print ut brosjyren og del med vedkommene.