Engasjerte ansatte og frivillige skaper mange gode øyeblikk for brukere av helsetjenestene i Elverum
Sektorsjef for pleie, rehabilitering og omsorg i Elverum, Aino Kristiansen, viser et stort engasjement for å bruke frivillige ved omsorgsinstitusjonene og –tjenestene i kommunen.
Sykehjemmene i Elverum har benyttet VilMers tjenester siden våren 2019, og aktivitetsnivået har vært høyt siden.
— Det har blitt arrangert mange ulike aktiviteter. Det har vært alt fra folk som har tatt med seg kjæledyr, noen har sunget, noen har fortalt reisefortellinger, det har vært samtaler, avislesing, fotballkamper utenfor sykehjemmet og bedrifter har kommet med pizza og kaker. Bare for å nevne noe, forteller Kristiansen.
Nå har Elverum også åpnet opp for at bofellesskap skal få gleden av frivilligheten som finnes på vilmer.no. Etter hvert ønsker de også å rette tilbudet mot brukere av hjemmebaserte tjenester.
Godt og sterkt forhold til frivilligheten
Kristiansen ser et stort behov for aktivitet blant brukerne av omsorgstjenestene, og hun mener at de er avhengige av de frivillige for å skape flere aktiviteter og gode opplevelser for disse brukerne.
— Nå er det jo ikke sånn at alle liker det samme eller har de samme interessene. Så VilMer gir oss en kjempemulighet til å skape et mangfold av aktiviteter, som vi kanskje tidligere ikke har hatt i like stor grad, forteller hun.
Kristiansen legger til at Elverum har hatt et godt samarbeid med frivillige lag og foreninger i mange år og at det har vært mye aktivitet tidligere også.
— Men nå har vi fått til et mye videre spenn av aktiviteter å tilby, og det skaper masse glede og mange gode aktiviteter og opplevelser, sier hun.
Strukturerer frivillig arbeid
Kristiansen tenker langsiktig når hun snakker om VilMer. Hun ønsker å bruke tjenesten til å strukturere det frivillige tilbudet i kommunen, slik at både grupper og enkelte brukere skal kunne få opplevelser i hverdagen, basert på sine interesser.
— Jeg håper vi kan åpne opp tjenestene våre litt mer og invitere innbyggerne i Elverum inn til oss, slik at de kan bidra med det de har lyst og mulighet til, forteller hun.
Hun ser framover mot en tid uten strenge smittevernstiltak.
— Vi må ta hensyn til koronasituasjonen nå, men det kommer en tid etter hvert hvor det åpnes opp for mer kontakt, sier hun.
Når vi kommer dit, mener hun vi står foran uante muligheter.
— Det er nok å komme innom og tilby seg å gå en tur sammen med noen. Man kan være ringevenn, eller man kan bare komme på besøk og skravle. Kanskje noen er glad i å strikke, hekle, snekre, fiske eller dra på kjøretur. Det er så mye man kan bidra med! Og det er jo sånn at man kan bidra én gang, eller man kan bidra så ofte man vil. Det er ingen krav til at man må bidra hele tiden, utdyper hun.
Sykehjemmet skal være en del av lokalsamfunnet
— Når man kommer på sykehjemmet, må ha hjelp, eller er i en mer sårbar periode av livet, så skal man ikke lukkes ute fra samfunnet. Men man skal få muligheten til å være med og være en del av et fellesskap, selv om man ikke klarer å bidra på samme måte som før, understreker Kristiansen.
Hun tror mange ønsker å bidra frivillig for å få til dette, og mener at omsorgstjenestene må ta ansvar for å gjøre det mulig.
— Vi må legge til rette for det, og sånn sett er jo VilMer helt fantastisk, og jeg håper at VilMer kan være med å bidra til åpne opp for samfunnet på denne måten, sier hun.
Digital plattform forenkler prosessen
— Da vi fikk vite hva VilMer er, altså at det er en digital plattform som er med på å matche det som er behovet til våre pasienter og brukere, med de som eventuelt kan bidra, så tenkte vi at det er en kjempefin mulighet til å skape flere aktiviteter og opplevelser, forteller Kristiansen engasjert.
Dette er kollega Ingrid Wardenær, avdelingsleder på Helsehuset i Elverum enig i.
— Det å samle tilbudene på én plass gjør det lettere å finne fram og ta tak i det, sier hun.
Viktig at de ansatte er med
Kristiansen forteller at motiverte ansatte er en av de viktigste faktorene for å oppnå gode stunder i omsorgstjenesten.
— Man må legge til rette for at dette skal fungere. Vi er nødt til å spørre brukerne og pasientene våre hva de er interesserte i og hva de ønsker å være med på. Og så er vi nødt til å gjøre avtaler og være fasilitator. Jeg er veldig, veldig stolt og glad for den jobben de ansatte gjør. Uten de ansatte hadde vi ikke fått til det vi gjør, takker Kristiansen stolt.
Vi i VilMer mener Aino har all grunn til å være stolt, og vi synes det er utrolig moro og inspirerende å samarbeide med en så engasjert kommune.
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen