Bli frivillig i lokalsamfunnet

Skap gode opplevelser for andre og deg selv

Kom i gang nå
eller
Legg igjen telefonnummer
Flott! Du hører snart fra oss.
Oi, det har skjedd en feil. Prøv igjen!

Bidra til gode opplevelser for de som trenger det mest

- fysisk og digitalt

Bidra til gode opplevelser for de som trenger det mest

- fysisk og digitalt

Kan du en gang iblant bidra til gode opplevelser for de som trenger det mest i kommunen – fysisk eller digitalt - på sykehjem eller dagtilbud, i bofellesskap eller for hjemmeboende?

Gled andre med noe du trives med! Du får en henvendelse og avtaler et tidspunkt som passer for deg. VilMer gir deg fleksibilitet.

- Frivillighet basert på tid, lyst og interesser

Hva kan og vil du bidra med?

Hva trives du best med å gjøre? Bidra med noe du interesserer deg for, når det passer for deg. Det er nesten bare fantasien som setter grenser. Du bestemmer –også hvor ofte du vil bidra!

  • Har du en hobby du ønsker å dele med andre?
  • Holde foredrag?
  • Har du et dyr som kan glede beboere på sykehjem eller hjemmeboende?
  • Kan du av og til lese fra en bok eller en avis?
  • Gå en liten tur med noen?
  • Hva med å spille inn en videohilsen som vi viser til noen du kjenner på sykehjemmet?

Se hva andre bidrar med

Aktiviteter og opplevelser

VilMers digitale innhold

Se flere aktiviteter og opplevelser

Hørt fra frivillige som bidrar gjennom vilmer.no

"Jeg må si det varmer når jeg ser hvor glade flere blir når jeg kommer"
"Jeg blir litt stolt da – når så mange skriver positive kommentarer"
"Det er veldig enkelt å bruke – det er det faktisk"
"Jeg liker å gjøre det her uansett – så det blir flere fluer i en smekk"
"Artig at VilMer lager blogginnlegg og videoer som jeg kan dele på Facebook"
"Hadde flere visst om VilMer – så hadde flere bidratt"
"Jeg bidrar en gang i uka når jeg ikke er i syden eller passer barnebarna"
"Det er så bra at jeg ikke må binde meg"

Aktivitetsglimt

Se flere aktivitetsglimt
1.

Fyll ut skjema

Trykk på knappen "kom i gang nå" for å fylle ut skjema og opprette en profil.
Hvis du heller ønsker at vi ringer, kan du legge igjen telefonnummer.
2.

Profil publiseres

Når profilen publiseres, får du en e-post med nyttig informasjon.
3.

Gled andre når du har tid

Når profilen er publisert, kan du bli kontaktet om å bidra med aktivitet i ditt område.
Kom i gang nå
eller
Legg igjen et telefonnummer
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Anbefalt lesing for deg som ønsker å bli frivillig

Hvordan er det å besøke en institusjon? Hva er det lurt å tenke på før et besøk?

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no

Før du oppretter profil

Jeg lurer på om jeg er kvalifisert til å være tilbyder hos VilMer

Vår filosofi er "Mange bekker små gjør en stor å", og vi forsøker å senke terskelen for å bidra med positiv aktivitet. Noen ganger er det likevel viktig at vi sammen med deg avklarer om du er tilstrekkelig forberedt og kvalifisert for det du ønsker å bidra med. Dette er spesielt viktig dersom du ønsker å tilbringe tid sammen med enkeltpersoner, -brukere eller -beboere.

Jeg kan tenke meg å bidra med besøksdyr. Trenger jeg kurs eller kan jeg bare stille opp?

Sammen med dyreeier vurderer vi dyrets egnethet og evt. kurs og erfaring med slike besøk før profil opprettes. På flere institusjoner har det blitt noe annen og "enklere" praksis enn før. Ved behov for mer skolering anbefaler vi gjerne de flotte kursene til Røde Kors som også har profiler hos oss.

Trenger jeg noe utstyr for å bidra via VilMer?

Du trenger kun tilgang til vilmer.no på Internett via enten en mobiltelefon, et nettbrett eller en PC.

Må jeg bidra frivillig og gratis på VilMer?

De aller fleste aktivitetsprofiler på vilmer.no er basert på frivillighet. Ikke alle institusjoner eller foreninger har mulighet til å betale for aktiviteter, men dersom du ønsker å ta litt betalt for en aktivitet, kan vi legge det inn i aktivitetsprofilen.

Blir jeg bundet til faste avtaler på VilMer?

Nei. Det eneste du sier ja til ved å være bidragsyter gjennom VilMer, er at du kan bli kontaktet av for eksempel ansatte på hjem og institusjoner, eventuelt fra lag og foreninger, som ønsker din aktivitet. Det er flott hvis du svarer raskt, så den som bestiller vet at du har sett meldingen. Du kan alltid velge å avslå henvendelsen, eller du kan foreslå et tidspunkt som passer for deg nå eller lenger frem i tid.

Jeg har aldri besøkt en institusjon, hvordan er det?

En institusjon inneholder ofte flere avdelinger med ulike brukertyper fordelt på flere etasjer. Avdelingene er relativt selvstyrte og har ofte egne aktiviteter uten å involvere andre avdelinger. Du kan derfor oppleve å få henvendelser fra flere avdelinger på samme institusjon. Hvis det skjer omtrent på samme tidspunkt, kan du gjerne avtale at du/dere stikker innom flere avdelinger på samme besøk. Du/dere kan også foreslå en felles aktivitet.  

Institusjonene setter stor pris på alle bidrag og forsøker å være til stede ved aktivitetene. Merk at det kan oppstå situasjoner som gjør at du allikevel må vente noe, eller at de ansatte må forlate aktiviteten for en kort periode.

Tekniske spørsmål

Jeg klarer ikke logge inn på vilmer.no

Det kan være flere grunner til at du ikke klarer å logge inn, kontakt oss gjerne på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi deg! Sjekk at du har skrevet inn riktig e-postadresse eller mobilnummer.
For at du skal få kode på SMS eller lenke på e-post, må du skrive inn riktig mobilnummer eller e-post. Ha mobilen eller e-postkontoen tilgjengelig når du ber om kode, for den er bare gyldig i 5 minutter.

Eller du kan logge inn med din Facebook- eller Google-konto.

Hvordan finner jeg tilbake til meldinger?

Du finner alltid alle dine dialoger i innboksen din via denne linken: https://vilmer.no/meldinger/ og øverst i menyen når du er logget inn på vilmer.no.

Jeg vil bidra mer/mindre

Jeg skal på ferie eller være borte over en lengre periode

Du kan alltid pause profilen din i en periode. Du vil fremdeles ha tilgang til dialogene dine i innboksen, men du kan ikke kontaktes for nye bidrag. Send oss en e-post på kontakt@vilmer.no eller send SMS til 945 06 100, så hjelper vi deg.

Jeg får for mange henvendelser slik at jeg ikke kan si ja til alle

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen av tilbydere, men det kan være at du opplever stor pågang til tider. Du kan alltid velge å avslå henvendelser eller planlegge lenger frem i tid. Ønsker du å pause profilen din? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi deg.

Jeg har aldri fått en henvendelse, men ønsker gjerne å bidra

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen mellom bidragsytere, men det kan likevel skje at du opplever mindre pågang enn du ønsker. Ønsker du at vi skal fremheve din aktivitetsprofil? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi deg.

Kan jeg ta direkte kontakt med en institusjonen hvis jeg vil bidra?

Ja, du kan bruke vårt meldingssystem til å gjøre nye avtaler med de som har vært i kontakt med deg tidligere. Vi jobber hele tiden med å forbedre meldingssystemet vårt, og du vil bli kontaktet med en gang vi introduserer vesentlige forbedringer eller nye muligheter.

Annet/praktiske spørsmål

Min forening/gruppe bidrar via VilMer og ønsker å bytte kontaktperson

Vi jobber med å få på plass en enda bedre løsning for dere som er med i en forening eller gruppe. Dersom dere trenger å bytte kontaktperson, ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no.

Kan jeg få attest for mine frivillige bidrag?

Ja, hvis du har bidratt flere ganger frivillig gjennom VilMer, kan du få en attest fra VilMer og den kommunen du bidrar i. Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no hvis du ønsker en attest.