Bidra frivillig som lag eller forening

Skap gode øyeblikk på omsorgsinstitusjoner

  • Gled andre med deres hobby eller interesse
  • Flytt en øvelse eller samling til en omsorgsinstitusjon
  • Økt synlighet i lokalsamfunnet
  • Styrket samhold i foreningen
Kom i gang nå
eller
legg igjen ditt telefonnummer, så tar vi kontakt
Tusen takk! Du hører snart fra oss.
Oi, det har skjedd en feil. Prøv igjen!

Bidra ut fra tid, lyst og interesser

Glede andre med noe dere trives med, og som dere uansett gjør? Dere får en henvendelse og blir enige om et tidspunkt som passer, gjerne når dere pleier å treffes.

Tid

Når det passer for dere

Interesser

Del deres interesser med andre

Lyst

Bidra med det dere har lyst til

Tid

Når det passer for dere

Interesser

Del deres interesser med andre

Lyst

Bidra med det dere har lyst til

Opprett profil

Det er veldig enkelt!
Kom i gang nå
eller
legg igjen ditt telefonnummer så tar vi kontakt
Tusen takk! Du hører snart fra oss.
Oi, det har skjedd en feil. Prøv igjen!

Aktivitetsglimt med lag og foreninger

Se noen av de gode øyeblikkene som skapes hver dag.
Se flere aktivitetsglimt

Hørt fra lag og foreninger som bidrar gjennom vilmer.no

"Kjempebra at vi blir synliggjort så fint på vilmer.no"
"Vi har lagt det til et tidspunkt da vi uansett skal møtes"
"Flott med påminnelser - og at de går til flere av oss"
"Like enkelt som SMS - selv jeg klarer dette"
"La merke til at flere sang med. I alle fall beveget leppene. Sitter igjen med en godfølelse"
"VilMer gjør at flere legger merke til oss"
"Det gjør noe med oss. Styrker samholdet synes jeg. Gutta er positive vettu!!"
"Mye på vilmer.no er også aktuelt til medlemsmøtene våre"

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det dere lurer på? Ta kontakt med oss via chatten nederst til høyre.

Før dere oppretter profil

Vi lurer på om vi er kvalifisert til å være tilbyder hos VilMer

Vår filosofi er "Mange bekker små gjør en stor å", og vi forsøker å senke terskelen for å bidra med positiv aktivitet. Noen ganger er det likevel viktig at vi sammen med dere avklarer om dere er tilstrekkelig forberedt og kvalifisert for det dere ønsker å bidra med. Dette er spesielt viktig dersom dere ønsker å tilbringe tid sammen med enkeltpersoner, -brukere eller -beboere.

Vi kan tenke oss å bidra med besøksdyr. Trenger vi kurs eller kan vi bare stille opp?

Sammen med dyreeier vurderer vi dyrets egnethet før profil opprettes. Alle som ønsker å gå på besøk med hund må fylle ut et skjema som omhandler hundens helse, egenskaper og sosiale ferdigheter. Denne informasjonen danner grunnlaget for en videre vurdering av egnethet før profil opprettes.

Trenger vi noe utstyr for å bidra via VilMer?

Dere trenger kun tilgang til vilmer.no på Internett via enten en mobiltelefon, et nettbrett eller en PC.

Må vi bidra frivillig og gratis på VilMer?

De aller fleste aktivitetsprofiler på vilmer.no er basert på frivillighet. Ikke alle institusjoner eller foreninger har mulighet til å betale for aktiviteter, men dersom dere ønsker å ta litt betalt for en aktivitet, kan vi legge det inn i aktivitetsprofilen.

Blir vi bundet til faste avtaler på VilMer?

Nei. Det eneste dere sier ja til ved å være bidragsyter gjennom VilMer, er at dere kan bli kontaktet av for eksempel ansatte på hjem og institusjoner, eventuelt fra lag og foreninger, som ønsker deres aktivitet. Det er flott hvis dere svarer raskt, så den som bestiller vet at dere har sett meldingen. Dere kan alltid velge å avslå henvendelsen, eller dere kan foreslå et tidspunkt som passer for dere nå eller lenger frem i tid.

Vi har aldri besøkt en institusjon, hvordan er det?

En institusjon inneholder ofte flere avdelinger med ulike brukertyper fordelt på flere etasjer. Avdelingene er relativt selvstyrte og har ofte egne aktiviteter uten å involvere andre avdelinger. Dere kan derfor oppleve å få henvendelser fra flere avdelinger på samme institusjon. Hvis det skjer omtrent på samme tidspunkt, kan dere gjerne avtale at dere stikker innom flere avdelinger på samme besøk. Dere kan også foreslå en felles aktivitet.  

Institusjonene setter stor pris på alle bidrag og forsøker å være til stede ved aktivitetene. Merk at det kan oppstå situasjoner som gjør at dere allikevel må vente noe, eller at de ansatte må forlate aktiviteten for en kort periode.

Tekniske spørsmål

Vi klarer ikke logge inn på vilmer.no

Det kan være flere grunner til at dere ikke klarer å logge inn, kontakt oss gjerne på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi dere! Sjekk at dere har skrevet inn riktig e-postadresse eller mobilnummer.
For at dere skal få kode på SMS eller lenke på e-post, må dere skrive inn riktig mobilnummer eller e-post. Ha mobilen eller e-postkontoen tilgjengelig når dere ber om kode, for den er bare gyldig i 5 minutter.

Eller dere kan logge inn med din Facebook- eller Google-konto.

Hvordan finner vi tilbake til meldinger?

Dere finner alltid alle deres dialoger i innboksen deres via denne linken: https://vilmer.no/meldinger/ og øverst i menyen når dere er logget inn på vilmer.no.

Vi vil bidra mer/mindre

Vi skal på ferie eller være borte over en lengre periode

Dere kan alltid pause profilen i en periode. Dere vil fremdeles ha tilgang til dialogene deres i innboksen, men dere kan ikke kontaktes for nye bidrag. Send oss en e-post på kontakt@vilmer.no eller send SMS til 945 06 100, så hjelper vi dere.

Vi får for mange henvendelser slik at vi ikke kan si ja til alle

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen av tilbydere, men det kan være at dere opplever stor pågang til tider. Dere kan alltid velge å avslå henvendelser eller planlegge lenger frem i tid. Ønsker dere å pause profilen? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi dere.

Vi har aldri fått en henvendelse, men ønsker gjerne å bidra

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen mellom bidragsytere, men det kan likevel skje at dere opplever mindre pågang enn ønsket. Ønsker dere at vi skal fremheve deres aktivitetsprofil? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi dere.

Kan vi ta direkte kontakt med en institusjonen hvis vi vil bidra?

Ja, dere kan bruke vårt meldingssystem til å gjøre nye avtaler med de som har vært i kontakt med dere tidligere. Vi jobber hele tiden med å forbedre meldingssystemet vårt, og dere vil bli kontaktet med en gang vi introduserer vesentlige forbedringer eller nye muligheter.

Annet/praktiske spørsmål

Vår forening/gruppe bidrar via VilMer og ønsker å bytte kontaktperson

Vi jobber med å få på plass en enda bedre løsning for dere som er med i en forening eller gruppe. Dersom dere trenger å bytte kontaktperson, ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no.

Kan vi attest for våre frivillige bidrag?

Ja, hvis dere har bidratt flere ganger frivillig gjennom VilMer, kan dere få en attest fra VilMer og den kommunen dere bidrar i. Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no hvis dere ønsker en attest.

Ofte stilte spørsmål

Hvor ofte må vi bidra?

Dere bidrar når det passer for dere, andre lag og foreninger bidrar alt fra én gang i året til et par ganger i måneden

Må hele laget eller foreningen bidra hver gang? 

Nei. Dere styrer selv hva dere vil bidra med og om dere ønsker å stille hele laget, eller noen utvalgte.

Hva kan vi bidra med?

Det er opp til dere å bestemme, men de fleste lag og foreninger bidrar med noe de allerede gjør eller noe som ligger nært deres interesser internt. Eksempler på hva andre lag og foreninger bidrar med er hyggekveld, å flytte en øvelse, ulike aktiviteter for beboerne, levering av bakst og annet til ulike høytider eller sesonger. Kun fantasien setter begrensninger!

Hvem bruker VilMer Opplevelser?

VilMer Opplevelser er hovedsakelig rettet mot eldre. Eksempler på omsorgsinstitusjoner som bruker VilMer Opplevelser:
- Sykehjem
- Helse- og velferdssentre
- Helsehus
- Omsorgssentre
- Demensenheter
- Aktivitetssentre
- Bofellesskap

Vi bidrar allerede, kan vi være med likevel?

Det kan dere. Send inn skjema hvor dere kommenterer hva dere bidrar med allerede, og om dere ønsker å bidra med kun det, eller kan tenke dere å gjøre mer.

Blir vi bundet til faste avtaler?

Nei. Det eneste dere sier ja til er at dere kan bli kontaktet av ansatte på omsorgsinstitusjoner, som ønsker deres aktivitet. Det er flott hvis du svarer raskt, så den som bestiller vet at du har sett meldingen. Dere kan alltid velge å avslå henvendelsen, eller foreslå et tidspunkt som passer for dere nå eller lenger frem i tid.

Vi har aldri besøkt en institusjon, hvordan er det?

En institusjon inneholder ofte flere avdelinger med ulike brukertyper fordelt på flere etasjer. Avdelingene er relativt selvstyrte og har ofte egne aktiviteter uten å involvere andre avdelinger. Du kan derfor oppleve å få henvendelser fra flere avdelinger på samme institusjon. Hvis det skjer omtrent på samme tidspunkt, kan du gjerne avtale at du stikker innom flere avdelinger på samme besøk. Du kan også foreslå en felles aktivitet.  

Institusjonene setter stor pris på alle bidrag og forsøker å være til stede ved aktivitetene. Merk at det kan oppstå situasjoner som gjør at du allikevel må vente noe, eller at de ansatte må forlate aktiviteten for en kort periode.

Jeg trenger hjelp med å bruke nettsiden. Hvor finner jeg det?

Du finner svar på de fleste spørsmål i vårt hjelpesenter.

Gå til hjelpesenter
Finner du ikke svar på det dere lurer på? Ta kontakt med oss via chatten nederst til høyre.