Bli frivillig i lokalsamfunnet

Skap gode opplevelser på omsorgsinstitusjoner

  • Gled andre når du har tid
  • Spre glede med din hobby
  • Kom på besøk med kjæledyr
  • Les en bok, et eventyr eller en avis
  • Gå tur eller elsykle med passasjer
Kom i gang nå
eller
Legg igjen ditt telefonnummer, så kontakter vi deg
Tusen takk! Du hører snart fra oss.
Oi, det har skjedd en feil. Prøv igjen!

Bidra ut fra tid, lyst og interesser

Tid

Når det passer for deg

Interesser

Del dine interesser med andre
Trivelig møte mellom frivillig og sykehjemsbeboer

Lyst

Bidra med det du har lyst til

Tid

Når det passer for deg

Lyst

Bidra med det du har lyst til

Interesser

Del dine interesser med andre

Opprett din profil

Det er veldig enkelt!
Kom i gang nå
eller
Legg igjen ditt telefonnummer, så kontakter vi deg
Tusen takk! Du hører snart fra oss.
Oi, det har skjedd en feil. Prøv igjen!

Se hva andre bidrar med

Se de gode øyeblikkene som skapes hver dag.
Se flere aktivitetsglimt

Hørt fra frivillige som bidrar gjennom vilmer.no

"Jeg må si det varmer når jeg ser hvordan beboerne lyser opp når jeg kommer"
"Jeg blir litt stolt da – når så mange skriver positive kommentarer"
"Det er veldig enkelt å bruke – det er det faktisk"
"Jeg liker å gjøre det her uansett – så det blir flere fluer i en smekk"
"Artig at VilMer lager blogginnlegg og videoer som jeg kan dele på Facebook"
"Hadde flere visst om VilMer – så hadde flere bidratt"
"Jeg bidrar en gang i uka når jeg ikke er i syden eller passer barnebarna"
"Det er så bra at jeg ikke må binde meg"

Ofte stilte spørsmål

Alt du trenger å vite for å komme raskt i gang.
Finner du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no

Før du oppretter profil

Jeg lurer på om jeg er kvalifisert til å være tilbyder hos VilMer

Vår filosofi er "Mange bekker små gjør en stor å", og vi forsøker å senke terskelen for å bidra med positiv aktivitet. Noen ganger er det likevel viktig at vi sammen med deg avklarer om du er tilstrekkelig forberedt og kvalifisert for det du ønsker å bidra med. Dette er spesielt viktig dersom du ønsker å tilbringe tid sammen med enkeltpersoner, -brukere eller -beboere.

Jeg kan tenke meg å bidra med besøksdyr. Trenger jeg kurs eller kan jeg bare stille opp?

Sammen med dyreeier vurderer vi dyrets egnethet før profil opprettes. Alle som ønsker å gå på besøk med hund må fylle ut et skjema som omhandler hundens helse, egenskaper og sosiale ferdigheter. Denne informasjonen danner grunnlaget for en videre vurdering av egnethet før profil opprettes.

Trenger jeg noe utstyr for å bidra via VilMer?

Du trenger kun tilgang til vilmer.no på Internett via enten en mobiltelefon, et nettbrett eller en PC.

Må jeg bidra frivillig og gratis på VilMer?

De aller fleste aktivitetsprofiler på vilmer.no er basert på frivillighet. Ikke alle institusjoner eller foreninger har mulighet til å betale for aktiviteter, men dersom du ønsker å ta litt betalt for en aktivitet, kan vi legge det inn i aktivitetsprofilen.

Blir jeg bundet til faste avtaler på VilMer?

Nei. Det eneste du sier ja til ved å være bidragsyter gjennom VilMer, er at du kan bli kontaktet av for eksempel ansatte på hjem og institusjoner, eventuelt fra lag og foreninger, som ønsker din aktivitet. Det er flott hvis du svarer raskt, så den som bestiller vet at du har sett meldingen. Du kan alltid velge å avslå henvendelsen, eller du kan foreslå et tidspunkt som passer for deg nå eller lenger frem i tid.

Jeg har aldri besøkt en institusjon, hvordan er det?

En institusjon inneholder ofte flere avdelinger med ulike brukertyper fordelt på flere etasjer. Avdelingene er relativt selvstyrte og har ofte egne aktiviteter uten å involvere andre avdelinger. Du kan derfor oppleve å få henvendelser fra flere avdelinger på samme institusjon. Hvis det skjer omtrent på samme tidspunkt, kan du gjerne avtale at du/dere stikker innom flere avdelinger på samme besøk. Du/dere kan også foreslå en felles aktivitet.  

Institusjonene setter stor pris på alle bidrag og forsøker å være til stede ved aktivitetene. Merk at det kan oppstå situasjoner som gjør at du allikevel må vente noe, eller at de ansatte må forlate aktiviteten for en kort periode.

Tekniske spørsmål

Jeg klarer ikke logge inn på vilmer.no

Det kan være flere grunner til at du ikke klarer å logge inn, kontakt oss gjerne på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi deg! Sjekk at du har skrevet inn riktig e-postadresse eller mobilnummer.
For at du skal få kode på SMS eller lenke på e-post, må du skrive inn riktig mobilnummer eller e-post. Ha mobilen eller e-postkontoen tilgjengelig når du ber om kode, for den er bare gyldig i 5 minutter.

Eller du kan logge inn med din Facebook- eller Google-konto.

Hvordan finner jeg tilbake til meldinger?

Du finner alltid alle dine dialoger i innboksen din via denne linken: https://vilmer.no/meldinger/ og øverst i menyen når du er logget inn på vilmer.no.

Jeg vil bidra mer/mindre

Jeg skal på ferie eller være borte over en lengre periode

Du kan alltid pause profilen din i en periode. Du vil fremdeles ha tilgang til dialogene dine i innboksen, men du kan ikke kontaktes for nye bidrag. Send oss en e-post på kontakt@vilmer.no eller send SMS til 945 06 100, så hjelper vi deg.

Jeg får for mange henvendelser slik at jeg ikke kan si ja til alle

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen av tilbydere, men det kan være at du opplever stor pågang til tider. Du kan alltid velge å avslå henvendelser eller planlegge lenger frem i tid. Ønsker du å pause profilen din? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi deg.

Jeg har aldri fått en henvendelse, men ønsker gjerne å bidra

Vi jobber kontinuerlig med å jevne ut belastningen mellom bidragsytere, men det kan likevel skje at du opplever mindre pågang enn du ønsker. Ønsker du at vi skal fremheve din aktivitetsprofil? Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no, så hjelper vi deg.

Kan jeg ta direkte kontakt med en institusjonen hvis jeg vil bidra?

Ja, du kan bruke vårt meldingssystem til å gjøre nye avtaler med de som har vært i kontakt med deg tidligere. Vi jobber hele tiden med å forbedre meldingssystemet vårt, og du vil bli kontaktet med en gang vi introduserer vesentlige forbedringer eller nye muligheter.

Annet/praktiske spørsmål

Min forening/gruppe bidrar via VilMer og ønsker å bytte kontaktperson

Vi jobber med å få på plass en enda bedre løsning for dere som er med i en forening eller gruppe. Dersom dere trenger å bytte kontaktperson, ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no.

Kan jeg få attest for mine frivillige bidrag?

Ja, hvis du har bidratt flere ganger frivillig gjennom VilMer, kan du få en attest fra VilMer og den kommunen du bidrar i. Ta kontakt med oss på kontakt@vilmer.no hvis du ønsker en attest.

Ofte stilte spørsmål

Er jeg kvalifisert til å bidra?

Vår filosofi er "mange bekker små gjør en stor å", og vi forsøker å senke terskelen for å bidra. For å forsikre oss om at møtene mellom bidragsytere og brukere oppleves trygge, tar vi flere steg for å bli kjent med de som melder seg gjennom VilMer.
Bli kjent med våre rutiner for kvalitetssikring:

Trenger jeg kurs for å komme på besøk med med dyr?

Å gå på besøk med hund eller andre dyr sprer utrolig mye glede!
Alle som ønsker å gå på besøk med hund må fylle ut et egenevalueringsskjema som omhandler hundens helse, egenskaper og sosiale ferdigheter. Denne informasjonen danner grunnlaget for en videre vurdering av egnethet før profil opprettes. For å komme på besøk med andre dyr kreves ingen kurs, men det er viktig at du som eier tar stilling til om dette er noe som passer for ditt dyr.

Hvem bruker VilMer Opplevelser?

VilMer Opplevelser er hovedsakelig rettet mot eldre. Eksempler på omsorgsinstitusjoner som bruker VilMer Opplevelser:
- Sykehjem
- Helse- og velferdssentre
- Helsehus
- Omsorgssentre
- Demensenheter
- Aktivitetssentre
- Bofellesskap

Blir jeg bundet til faste avtaler?

Nei. Det eneste du sier ja til er at du kan bli kontaktet av ansatte på omsorgsinstitusjoner, som ønsker din aktivitet. Det er flott hvis du svarer raskt, så den som bestiller vet at du har sett meldingen. Du kan alltid velge å avslå henvendelsen, eller du kan foreslå et tidspunkt som passer for deg nå eller lenger frem i tid.

Jeg har aldri besøkt en institusjon, hvordan er det?

En institusjon inneholder ofte flere avdelinger med ulike brukertyper fordelt på flere etasjer. Avdelingene er relativt selvstyrte og har ofte egne aktiviteter uten å involvere andre avdelinger. Du kan derfor oppleve å få henvendelser fra flere avdelinger på samme institusjon. Hvis det skjer omtrent på samme tidspunkt, kan du gjerne avtale at du stikker innom flere avdelinger på samme besøk. Du kan også foreslå en felles aktivitet.  

Institusjonene setter stor pris på alle bidrag og forsøker å være til stede ved aktivitetene. Merk at det kan oppstå situasjoner som gjør at du allikevel må vente noe, eller at de ansatte må forlate aktiviteten for en kort periode.

Jeg trenger hjelp med å bruke nettsiden. Hvor finner jeg det?

Du finner svar på de fleste spørsmål i vårt hjelpesenter.

Gå til hjelpesenter
Finner du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss via chatten nederst til høyre.