Kaffekopp-teknologien skal forenkle sosial kontakt

5
March
2021
|
Vestre Toten
Gjøvik
Søndre Land
Ringebu
Ringsaker
St. Hanshaugen
Elverum
Løten
Faglig inspirasjon
Brukernytt
VilMer-nyheter
Trondheim Østbyen
Farsund

Vi kjenner oss godt igjen i problemstillingen om å utvikle digitale verktøy som skal være til nytte for den eldre generasjonen – en generasjon som i utgangspunktet ikke er spesielt digitale.  

Det er derfor veldig spennende å følge med på hvordan andre takler denne utfordringen.  

«The Tangible Cup»

Forskere ved OsloMet har utviklet et brukergrensesnitt som tar utgangspunkt i digital, sosial kommunikasjon, og gjenstander de eldre er godt kjent med. I dette tilfellet en kaffekopp.

De kaller prosjektet for “The Tangible Cup” eller “Den håndgripelige koppen”. Denne koppen brukes til å samhandle med den digitale teknologien, som de eldre ikke har like god kjennskap til.  

For i tillegg til koppen er det en app på et nettbrett og fem bordbrikker med forskjellige symboler - logg på, logg av, start samtale, avslutt samtale og søk etter kontakter.  

For å aktivere en handling, setter man koppen på den ønskede bordbrikken.  

Gjennom dette konseptet kan de som benytter seg av kaffekopp-teknologien enkelt bli kjent med nye mennesker, eller holde kontakten med kjente og kjære. Med andre ord en slags sosiale medier for folk som ikke har vokst opp med iPad og Facebook.

Kjente objekter øker aksepten for ny teknologi

På forskning.no forklarer en av forskerne ved OsloMet, Way Kiat Bon at “når eldre bruker gjenstander som de er fortrolige med, så øker aksepten for den nye teknologien. I studien deltok 20 eldre deltakere som over tre måneder, brukte Tangible Cup for å ringe og snakke med hverandre.”

Forskerne mener brukergrensesnitt som The Tangible Cup kan gjøre det morsomt og enkelt for eldre å være sosiale. Les mer om prosjektet på forsking.no.

Andre digitale verktøy for eldre

Les også om VilMers nye, utvidede VR-tilbud rettet mot eldre, og lær mer om hvordan VilMer Digitale opplevelser har gitt sykehjem et løft.  

Kaffekoppen kan samhandle med digitale teknologi for å gjøre det enklere for eldre å utvide vennekretsen. (Foto: Fra forskningsprosjektet, OsloMet)

Bidra du også?


Kan du bidra med noe hyggelig på hjem og institusjoner?


Les mer om det å være bidragsyter på VilMer her.

Se flere aktiviteter

Kommer mer snart.
Se flere fra LøtenSe flere fra Vestre TotenSe flere fra ElverumSe flere fra Søndre LandSe flere fra RingebuSe flere fra RingsakerSe flere fra Gjøvik

Kaffekopp-teknologien skal forenkle sosial kontakt

Kan en kaffekopp hjelpe eldre med lave teknologiferdigheter å bli kjent med nye mennesker over nett?
Kaffekoppen kan samhandle med digitale teknologi for å gjøre det enklere for eldre å utvide vennekretsen. (Foto: Fra forskningsprosjektet, OsloMet)
5
March
2021
|
Vestre Toten
Gjøvik
Søndre Land
Ringebu
Ringsaker
Elverum
Løten
Faglig inspirasjon
Brukernytt
VilMer-nyheter
|
2 minutter lesetid

Vi kjenner oss godt igjen i problemstillingen om å utvikle digitale verktøy som skal være til nytte for den eldre generasjonen – en generasjon som i utgangspunktet ikke er spesielt digitale.  

Det er derfor veldig spennende å følge med på hvordan andre takler denne utfordringen.  

«The Tangible Cup»

Forskere ved OsloMet har utviklet et brukergrensesnitt som tar utgangspunkt i digital, sosial kommunikasjon, og gjenstander de eldre er godt kjent med. I dette tilfellet en kaffekopp.

De kaller prosjektet for “The Tangible Cup” eller “Den håndgripelige koppen”. Denne koppen brukes til å samhandle med den digitale teknologien, som de eldre ikke har like god kjennskap til.  

For i tillegg til koppen er det en app på et nettbrett og fem bordbrikker med forskjellige symboler - logg på, logg av, start samtale, avslutt samtale og søk etter kontakter.  

For å aktivere en handling, setter man koppen på den ønskede bordbrikken.  

Gjennom dette konseptet kan de som benytter seg av kaffekopp-teknologien enkelt bli kjent med nye mennesker, eller holde kontakten med kjente og kjære. Med andre ord en slags sosiale medier for folk som ikke har vokst opp med iPad og Facebook.

Kjente objekter øker aksepten for ny teknologi

På forskning.no forklarer en av forskerne ved OsloMet, Way Kiat Bon at “når eldre bruker gjenstander som de er fortrolige med, så øker aksepten for den nye teknologien. I studien deltok 20 eldre deltakere som over tre måneder, brukte Tangible Cup for å ringe og snakke med hverandre.”

Forskerne mener brukergrensesnitt som The Tangible Cup kan gjøre det morsomt og enkelt for eldre å være sosiale. Les mer om prosjektet på forsking.no.

Andre digitale verktøy for eldre

Les også om VilMers nye, utvidede VR-tilbud rettet mot eldre, og lær mer om hvordan VilMer Digitale opplevelser har gitt sykehjem et løft.  

Bidra du også?


Kan du bidra med noe hyggelig på hjem og institusjoner?


Les mer om det å være bidragsyter på VilMer her.

Vi tror du også vil like

Vi tror du også vil like

Vi tror du også vil like