Et mangfold av opplevelser og aktiviteter med bidragsytere fra hele lokalsamfunnet

Flere gode øyeblikk


VilMer Opplevelser gir flere gode øyeblikk gjennom møter mellom lokalsamfunnet og omsorgssentre – et givende fellesskap for alle.

To smilende helsearbeidere
Helsepersonell utforsker et stort mangfold av opplevelser og velger det som passer sine brukere.

På vilmer.no samles lokale bidragsytere og gjør det enklere å komme i kontakt.

På vilmer.no samles lokale bidragsytere og gjør det enklere å komme i kontakt.

En frivillig har med ponni på sykehjem
Lokalsamfunnet bidrar med opplevelser og aktiviteter for omsorgsinstitusjoner.
Ivrige barn som løper etter fotballenEn mann som drikker kaffe og ler med andreBlide eldre beboere på sykehjem med pizza fra Pizzabakeren Eldre mann hilser på en ponni

Et verktøy for å skape flere gode opplevelser

På vilmer.no samles personer og aktører som vil bidra med opplevelser for dere på omsorgssentre. Det er enkelt for helsepersonell å avtale aktiviteter som passer beboernes ønsker og interesser.

Aktiv rekruttering og registrering av bidragsytere

Vi rekrutterer lokale bidragsytere og sørger for flere og et bredere mangfold av aktiviteter.

Hvem bidrar?
  • Enkeltpersoner​
  • Lag og foreninger​
  • Bedrifter​
  • Barnehager​
  • Skoler​
  • Idrettslag
Aktiviteter og opplevelser for ulike behov og interesser
  • dyrebesøk på rommet​ eller stua
  • gåtur
  • elsykkeltur
  • musikk- og sangstund
  • lesestund på rommet eller stua
  • kreativ stund med barn
  • pizzakveld
  • håndarbeidsstund
Utforsk aktiviteter

Skap et stort mangfold av opplevelser

I VilMer Opplevelser finner dere bidragsytere som ønsker å bidra med hyggelige opplevelser for dere. Hva passer best for dere? Lesestund, dyrebesøk, konsert eller pizzakveld? Dere avtaler tidspunkt for aktivitet direkte med de som bidrar.

  • Utforsk opplevelser for ulike behov og interesser
  • Avtal direkte med den som bidrar
  • Full oversikt over avtaler
  • Flere på avdelingen kan være med i dialogene
Slik bruker du VilMer Opplevelser

Oppfølging av ansatte og bidragsytere

Vi gir dere tett oppfølging for å sikre best mulig resultat. Dere får en dedikert kontaktperson fra VilMer, og vi er tilgjengelig alle hverdager på chat, telefon eller e-post. Dere har alltid tilgang til brukerstøtte som stadig fylles på med nye ressurser.

Brukerstøtte
  • Jevnlig opplæring av ansatte
  • Inspirasjon og anbefalinger på e-post og SMS
  • Aktivt arbeid med å engasjere flere frivillige
  • Systematisk oppfølging av bidragsytere og ansatte i form av varsler rundt aktivitet og anbefalinger for aktuelle aktiviteter

Omtale av aktiviteter

Alle de som bidrar fortjener skryt! Vi bruker Facebook og bloggen på vilmer.no for å vise frem alle de fine bidragene. Der får både frivillige og ansatte heiarop fra pårørende og lokalsamfunnet for øvrig. Det skaper også et positivt omdømme for omsorgstjeneste i kommunen.

«Det viktigste for å beholde fornøyde frivillige er at de blir sett, hørt og behandlet med respekt for den jobben de gjør» –regjeringen.no​
Se aktivitetsglimt

Rapporter og statistikk

Dere får en oversikt over aktivitetsnivået i deres kommune. Rapporten brukes ofte som utgangspunkt for videre arbeid. For eksempel for å oppdage og utjevne ulikheter mellom institusjonene og avdelingene.

  • Antall aktiviteter avtalt per avdeling og institusjon
  • Et sammendrag av gode øyeblikk som er skapt
  • Tilgjengelige opplevelser og bidragsytere
  • Refleksjon og status
Rekruttering
Aktiv rekruttering av bidragsytere

Aktiv rekruttering og registrering av bidragsytere

Vi rekrutterer lokale bidragsytere og sørger for flere og et bredere mangfold av aktiviteter.

Hvem bidrar?
  • Enkeltpersoner​
  • Lag og foreninger​
  • Bedrifter​
  • Barnehager​
  • Skoler​
  • Idrettslag
Aktiviteter og opplevelser for ulike behov og interesser
  • dyrebesøk på rommet​ eller stua
  • gåtur
  • elsykkeltur
  • musikk- og sangstund
  • lesestund på rommet eller stua
  • kreativ stund med barn
  • pizzakveld
  • håndarbeidsstund
Utforsk aktivitetsprofiler
Opplevelser
Flere og bredere mangfold

Skap et stort mangfold av opplevelser

I VilMer Opplevelser finner dere bidragsytere som ønsker å bidra med hyggelige opplevelser for dere. Hva passer best for dere? Lesestund, dyrebesøk, konsert eller pizzakveld? Dere avtaler tidspunkt for aktivitet direkte med de som bidrar.

  • Utforsk opplevelser for ulike behov og interesser
  • Avtal direkte med den som bidrar
  • Full oversikt over avtaler
  • Flere på avdelingen kan være med i dialogene
Slik bruker du VilMer Opplevelser
Oppfølging
Av ansatte og bidragsytere

Oppfølging av ansatte og bidragsytere

Vi gir dere tett oppfølging for å sikre best mulig resultat. Dere får en dedikert kontaktperson fra VilMer, og vi er tilgjengelig alle hverdager på chat, telefon eller e-post. Dere har alltid tilgang til brukerstøtte som stadig fylles på med nye ressurser.

  • Jevnlig opplæring av ansatte
  • Inspirasjon og anbefalinger på e-post og SMS
  • Aktivt arbeid med å engasjere flere frivillige
  • Systematisk oppfølging av bidragsytere og ansatte i form av varsler rundt aktivitet og anbefalinger for aktuelle aktiviteter
Brukerstøtte
Anerkjennelse
Positiv omtale av aktivitetene

Omtale av aktiviteter

Alle de som bidrar fortjener skryt! Vi bruker Facebook og bloggen på vilmer.no for å vise frem alle de fine bidragene. Der får både frivillige og ansatte heiarop fra pårørende og lokalsamfunnet for øvrig. Det skaper også et positivt omdømme for omsorgstjeneste i kommunen.

«Det viktigste for å beholde fornøyde frivillige er at de blir sett, hørt og behandlet med respekt for den jobben de gjør» –regjeringen.no​

Se aktivitetsglimt i bloggen
Rapporter
Statistikk

Rapporter og statistikk

Dere får en oversikt over aktivitetsnivået i deres kommune. Rapporten brukes ofte som utgangspunkt for videre arbeid. For eksempel for å oppdage og utjevne ulikheter mellom institusjonene og avdelingene.

  • Antall aktiviteter avtalt per avdeling og institusjon
  • Et sammendrag av gode øyeblikk som er skapt
  • Tilgjengelige opplevelser og bidragsytere
  • Refleksjon og status

Flere aktiviteter og opplevelser i kommunen?

Få en demo

Personsentrert omsorg - engasjert lokalsamfunn

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

For beboere

Persontilpassede aktiviteter for beboere kan føre til økt livsglede og mindre uro. Et økt aktivitetsnivå kan også føre til:

  • Enkelt å jobbe med individtilpassede aktiviteter til tiltaksplanen for beboere
  • Enkel dialog med frivillige, flere på avdelingen kan delta i dialogen
  • Frigjør tid til andre oppgaver
  • Flere varme hender på avdelingen
  • Varsler og oppfølging
  • Inspirasjon og eksempler på beste praksis
To damer ler sammenTrivelig møte mellom frivillig dame og sykehjemsbeboerTre eldre damer sitter ved et bord og ler sammen

For bidragsytere

Lav terskel for å bidra ut fra tid, lyst og interesser gjør at bidragsytere føler seg verdsatt og en del av et fellesskap.

  • Bidrar ut fra tid, lyst og interesser - alene eller sammen med andre
  • Oversikt over henvendelser og avtaler
  • Varsler og oppfølging
  • Anerkjennelse for alle bidrag
  • Sosialisering og fellesskap
  • Jobbtrening og attest
Trivelig møte mellom frivillig dame og sykehjemsbeboerEn eldre mann koser seg med en skogskatt på fanget sittBlid dame som serverer fersk bakst til sykehjemsbeboere

For pårørende

Økt innblikk i hva som skjer på avdelingene gir en økt trygghet hos pårørende at deres nærstående har det fint. Det er også enkelt for pårørende å bidra med aktiviteter når det passer for dem.

  • Økt innblikk i hva som skjer på omsorgssentre
  • Trygghet og glede å oppleve at de nærstående har det bra
  • Flere gode samtaler når de er på besøk
Eldre mann og kvinne hygger seg sammen på båtturEldre dame går tur med to beboere på sykehjemEldre mann og dame danser sammen

For helsepersonell

Enkelt for helsepersonell å jobbe personsentrert, med individtilpassede aktiviteter for beboere. Frivillige er også med å avlaste helsepersonell og gi tid til andre oppgaver.

  • Enkelt å jobbe med individtilpassede aktiviteter til tiltaksplanen for beboere
  • Enkel dialog med frivillige, flere på avdelingen kan delta i dialogen
  • Frigjør tid til andre oppgaver
  • Flere varme hender på avdelingen
  • Varsler og oppfølging
  • Inspirasjon og eksempler på beste praksis
To smilende helsearbeidere Trivelig møte mellom hund og beboere på sykehjemHelsepersonell og beboer på et sykehjem har en fin stund

For kommunen

At flere aktører i lokalsamfunnet bidrar frivillig, fører til et mer inkluderende samfunn og kan være med å forebygge ensomhet.

  • Fellesskap i lokalsamfunnet som kan forebygge ensomhet
  • Større engasjement og heiarop fra pårørende og lokalsamfunnet
  • Flere aktører i lokalsamfunnet bidrar frivillig
  • Anerkjennelse av frivillige
  • Omdømmebygging
  • Rapporter over aktivitetsnivå
Alle barna i en barnehage samlet utenfor et sykehjemSykehjemsbeboere i rullestol som ser på fotballkamp uteMann holder en hest slik at en dame i rullestol får hilse på hesten

For beboere

Persontilpassede aktiviteter og et økt aktivitetsnivå kan blant annet føre til:

  • Enkelt å jobbe med individtilpassede aktiviteter til tiltaksplanen for beboere
  • Enkel dialog med frivillige, flere på avdelingen kan delta i dialogen
  • Frigjør tid til andre oppgaver
  • Flere varme hender på avdelingen
  • Varsler og oppfølging
  • Inspirasjon og eksempler på beste praksis

For tilbydere

  • Bidrar ut fra tid, lyst og interesser - alene eller sammen med andre
  • Oversikt over henvendelser og avtaler
  • Varsler og oppfølging
  • Anerkjennelse for alle bidrag
  • Sosialisering og fellesskap
  • Jobbtrening og attest

For pårørende

  • Økt innblikk i hva som skjer på omsorgssentre
  • Trygghet og glede å oppleve at de nærstående har det bra
  • Flere gode samtaler når de er på besøk

For ansatte

  • Enkelt å jobbe med individtilpassede aktiviteter til tiltaksplanen for beboere
  • Enkel dialog med frivillige, flere på avdelingen kan delta i dialogen
  • Frigjør tid til andre oppgaver
  • Flere varme hender på avdelingen
  • Varsler og oppfølging
  • Inspirasjon og eksempler på beste praksis

For kommunen

Dere får tilgang til frivillige via vilmer.no og en lokal Facebook-gruppe. Vi bidrar blant annet med:

  • Flere aktører i lokalsamfunnet bidrar frivillig
  • Anerkjennelse av frivillige
  • Større engasjement og heiarop fra pårørende og lokalsamfunnet
  • Fellesskap i lokalsamfunnet som kan forebygge ensomhet
  • Omdømmebygging
  • Rapporter over aktivitetsnivå

Kom i gang med VilMer Opplevelser

Dere får tildelt en kontaktperson fra VilMer som følger dere gjennom hele samarbeidet for å sørge for god implementering og opplæring.

1

Oppstartsmøte

Vi blir kjent og setter mål og hensikt for samarbeidet
3

Aktivering

Rekruttering og registrering av frivillige
2

Opplæring

Opplæring for helsepersonell
2

Oppfølging

En rekke oppfølgingsaktiviteter
PC, mobil og tablet som viser den digitale plattformen vilmer.no
To helsearbeidere bruker datamaskin
Illustrasjon. Meldingsutveksling gjennom VilMer
+
Eldre dame går tur med to beboere på sykehjem
=

Flere aktiviteter og opplevelser i kommunen?

Få en demo
Nå har vi fått et mye videre spenn av aktiviteter å tilby, og det skaper masse glede og mange gode aktiviteter og opplevelser
Aino Kristiansen, sektorsjef helse- og omsorgstjenestene i Elverum kommune
Aina Kristiansen, sektorsjef for pleie, rehabilitering og omsorg i Elverum kommune

Flere aktiviteter og opplevelser i kommunen?

Få en demo