Slik tar dere imot bidragsyteren til avdelingen

2
March
2020
|
Vestre Toten
Gjøvik
Søndre Land
Ringebu
Ringsaker
Elverum
Løten
Faglig inspirasjon
Brukernytt
VilMer-nyheter

God planlegging, tilrettelegging og engasjement er ingrediensene for en givende hverdag for både brukere og beboere, og ansatte ved hjem og institusjoner. Det er ikke så mye som skal til for å skape mye glede. I tillegg kan aktivitetene de bidrar med være avlastende for ansatte ved avdelingen. Derfor har vi satt sammen en enkel sjekkliste til hvordan dere kan få mest ut av den positive aktiviteten bidragsyterene bidrar med hos dere.

Før velkomst

  • Kommuniser tilstrekkelig i dialogen om hvor, når, hva de skal og med hvem, når dere avtaler aktiviteten.
  • Gi bidragsyter navnet til en kontaktperson som er tilgjengelig når aktiviteten skal gjennomføres.
  • Gi beskjed til andre på avdelingen at det skjer en aktivitet.
  • Vær klare til å møte de ved inngangen til avtalt tidspunkt.  
  • Vi forstår at arbeidshverdagen kan være travel, men så langt det lar seg gjøre, bør dere være klare til å ta de imot.

Skap trygghet

  • Ønsk de velkommen og vis de fram dit de skal.
  • Gi bidragsyteren tilstrekkelig med nødvendig informasjon angående beboere eller institusjonen.
  • Spesielt før det første besøket er det viktig at bidragsyteren får informasjonen de trenger til å føle seg informert og trygg. Hvis dere får besøk av de/den samme bidragsyteren flere ganger, finner dere sammen rutiner som passer dere best.
  • Hvis bidragsyteren skal ta med seg en bruker ut av institusjonen er det viktig at bidragsyter har fått tilstrekkelig med informasjon om brukeren og kontaktinformasjon til avdelingen.
  • Dere må også forsikre dere på forhånd om at brukeren er forberedt og følger seg trygg.
  • Spør om de trenger noe, eller tilby de for eksempel gjerne noe å drikke.
  • Avhengig av bidragsyteren og aktivitet er det fint om en ansatt er til stede. Spør/avtal gjerne med bidragsyteren om hva de er komfortable med, hvis du er usikker. Hvis dere avtaler at bidragsyter kan styre aktiviteten alene, er det viktig at de vet hvor eller hvordan de kan finne eller tilkalle en ansatt.

Avslutningsvis

Fordelen er at vi kan gi de et tilbud, som vi selv ikke bestandig klarer i en hverdag.

– Sara Aschim, Brumunddal sykehjem

Bildet er fra et av Ellen Marie Gundersens besøk på Tømmerli med katten Pia Nøtt.

Bidra du også?


Kan du bidra med noe hyggelig på hjem og institusjoner?


Les mer om det å være bidragsyter på VilMer her.

Se flere aktiviteter

No items found.
Se flere fra LøtenSe flere fra Vestre TotenSe flere fra ElverumSe flere fra Søndre LandSe flere fra RingebuSe flere fra RingsakerSe flere fra Gjøvik

Slik tar dere imot bidragsyteren til avdelingen

Bidragsytere gjennom VilMer er her for å spre glede og gjøre hverdagen til brukere og beboere mer innholdsrik. I tillegg er dette være et verktøy som hjelper de ansatte med å gi mer tid til enkeltbeboerne.
Bildet er fra et av Ellen Marie Gundersens besøk på Tømmerli med katten Pia Nøtt.
2
March
2020
|
Vestre Toten
Gjøvik
Søndre Land
Ringebu
Ringsaker
Elverum
Løten
Faglig inspirasjon
Brukernytt
VilMer-nyheter
|
2 minutter lesing

God planlegging, tilrettelegging og engasjement er ingrediensene for en givende hverdag for både brukere og beboere, og ansatte ved hjem og institusjoner. Det er ikke så mye som skal til for å skape mye glede. I tillegg kan aktivitetene de bidrar med være avlastende for ansatte ved avdelingen. Derfor har vi satt sammen en enkel sjekkliste til hvordan dere kan få mest ut av den positive aktiviteten bidragsyterene bidrar med hos dere.

Før velkomst

  • Kommuniser tilstrekkelig i dialogen om hvor, når, hva de skal og med hvem, når dere avtaler aktiviteten.
  • Gi bidragsyter navnet til en kontaktperson som er tilgjengelig når aktiviteten skal gjennomføres.
  • Gi beskjed til andre på avdelingen at det skjer en aktivitet.
  • Vær klare til å møte de ved inngangen til avtalt tidspunkt.  
  • Vi forstår at arbeidshverdagen kan være travel, men så langt det lar seg gjøre, bør dere være klare til å ta de imot.

Skap trygghet

  • Ønsk de velkommen og vis de fram dit de skal.
  • Gi bidragsyteren tilstrekkelig med nødvendig informasjon angående beboere eller institusjonen.
  • Spesielt før det første besøket er det viktig at bidragsyteren får informasjonen de trenger til å føle seg informert og trygg. Hvis dere får besøk av de/den samme bidragsyteren flere ganger, finner dere sammen rutiner som passer dere best.
  • Hvis bidragsyteren skal ta med seg en bruker ut av institusjonen er det viktig at bidragsyter har fått tilstrekkelig med informasjon om brukeren og kontaktinformasjon til avdelingen.
  • Dere må også forsikre dere på forhånd om at brukeren er forberedt og følger seg trygg.
  • Spør om de trenger noe, eller tilby de for eksempel gjerne noe å drikke.
  • Avhengig av bidragsyteren og aktivitet er det fint om en ansatt er til stede. Spør/avtal gjerne med bidragsyteren om hva de er komfortable med, hvis du er usikker. Hvis dere avtaler at bidragsyter kan styre aktiviteten alene, er det viktig at de vet hvor eller hvordan de kan finne eller tilkalle en ansatt.

Avslutningsvis

Fordelen er at vi kan gi de et tilbud, som vi selv ikke bestandig klarer i en hverdag.

– Sara Aschim, Brumunddal sykehjem

Bidra du også?


Kan du bidra med noe hyggelig på hjem og institusjoner?


Les mer om det å være bidragsyter på VilMer her.

Vi tror du også vil like

Vi tror du også vil like

Vi tror du også vil like