MinMemoria forbereder elevene ved Slåtthaug VGS for arbeidslivet
— MinMemoria er praksisnært og gir reelle arbeidsoppgaver de kan møte i yrkesfaglig praksis, mener lærerne Aina Iren Aanes Bekken, Ann-Kristin Nilsen, Ina Sicilie Larsen og Linda-Helen Rosendahl.
Hospitering i helse- og oppvekstsektoren og ny fagplan legger vekt på bruk av teknologi for elever som går helse- og oppvekstfag. Dette gjorde at skolen valgte å bruke MinMemoria i undervisningen.
Spesifikt så de at elevene kunne utvikle flere kompetanseområder fra fagplanen, både innen kommunikasjon med hjelpemidler, digital dømmekraft og etisk bruk av teknologi ved å bruke MinMemoria.
Enkelt å overføre kompetanse
Lærerne forteller at MinMemoria-appen har et enkelt brukergrensesnitt som gjør at elevene kan overføre kompetanse fra sosiale medier.
— Elevene har brukt kjendiser som utgangspunkt og laget livshistorier basert på informasjon de finner på nettet. Deretter har de brukt informasjonen og prøvd ut appen i praktiske øvelser, som rollespill. Til slutt brukte elevene kompetansen sin i et dialogspill der de diskuterte påstander om digital dømmekraft, sensitiv informasjon, relasjonskompetanse og god kommunikasjon, forklarer lærerne.
Etter hvert vil elevene også bruke MinMemoria i praksis.
— På sikt skal elevene være ressurser ut mot pårørende og hjelpe dem å fylle inn relevant informasjon og bilder i MinMemoria.
Relevant for flere fag
Arbeidet med MinMemoria foregår tverrfaglig på tvers av fagene kommunikasjon og samhandling, helsefremmende arbeid og yrkesliv i helse. De har også brukt MinMemoria i naturfag i forbindelse med temaet bærekraft i omsorgsutøvelse.
For å støtte det praktiske arbeidet med MinMemoria fikk elevene undervisning med temaene:
- demens
- kommunikasjon med mennesker med nedsatt kommunikasjonsevne
- grunnleggende behov
- velferdsteknologi og hjelpemidler
- digital dømmekraft
- digital kommunikasjon
God opplevelse av å bruke MinMemoria
— Elevene likte godt å bruke MinMemoria. Det var spennende for dem å dykke ned i fortiden til kjendisene. Elevene så nytteverdien av denne typen teknologi, og flere hadde lyst til å skaffe seg denne appen til besteforeldre sine, sier lærerne.
Også lærerne lot seg begeistre av hvor godt MinMemoria fungerte i undervisningen.
— Undervisningen ble praktisk orientert og elevaktiviteten var høy. Det var stort engasjement og tydelig at elevene fikk mange “aha”- opplevelser der de hadde delt for mye sensitiv informasjon i appen, forteller de.
Lærerne opplevde at enkelte elever hadde lav digital kompetanse, dette tok de hensyn til i undervisningen.
— Lærere trenger heller ikke være eksperter for å ta MinMemoria i bruk. Elevene skal jo lære ved å prøve og feile og dette kan gjøres sammen med lærerne, legger de til.
Vil fortsette å bruke MinMemoria i undervisningen
— Vi ser at arbeid med MinMemoria gir oss erfaring med digital dømmekraft, personvern, kommunikasjon, relasjonsbygging, personsentrert omsorg og ferdigheter i å bruke digitale hjelpemidler i kommunikasjonen. Elevene skal lære og vite hvordan de tilegner seg kompetanse om digitale verktøy. Noe som blir viktig i fremtiden.
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen
Facebook-gruppen