Suksessfull oppstart i Sverige: VilMer i full drift på ti virksomheter

Facebook-ikon
Del med venner og familie

Seks måneder etter oppstarten er VilMer nå godt innarbeidet ved ti Norlandia-virksomheter i Sverige. Målet har vært å skape mer aktivitet, engasjere lokalsamfunnet og bygge fellesskap rundt eldre – og resultatene har vært tydelige.

— Ingenting slår det å møte folk og kjenne på stemningen i virksomhetene, fortalte daglig leder Øystein Landgraff på LinkedIn etter et besøk hos seks virksomheter i mars.  

— Jeg så hvordan frivillige og hverdagsvenner ble tatt imot med åpne armer, og hvordan noen virksomheter hadde over 50 ekstra aktiviteter i måneden i tillegg til alt det digitale. Det gir energi.

Daglig leder i VilMer, Øystein Landgraff, på besøk hos en av Norlandia-virksomhetene i Sverige for å møte ansatte og se effekten av samarbeidet på nært hold. Foto: Øystein Landgraff

Ambisiøs oppstart med frivillighet og hverdagsvenner

Da VilMer ble introdusert i Sverige, var vi spente på hvordan frivilligheten ville fungere. Vi visste at det å starte opp ti virksomheter samtidig var ambisiøst – særlig siden vi også testet noe nytt: hverdagsvenner på sykehjem.

Hverdagsvenner er lokale personer som bidrar ukentlig til faste tider og får en liten godtgjørelse. De har vist seg å være et verdifullt supplement til frivillige, og mange har blitt trygge, faste bidragsytere i virksomhetene. Samtidig har frivilligheten i Sverige vist seg sterkere enn vi hadde våget å håpe.

Mer aktivitet og mindre administrasjon

VilMer gjør det enkelt å tilby både fysiske og digitale aktiviteter på blant annet sykehjem. For Norlandia betydde det at vi tok over ansvaret for rekruttering, opplæring og organisering av lokale bidragsytere, slik at ansatte kan bruke mer tid på pleie og omsorg.

— Vi må tenke i nye baner og realisere innovative løsninger som VilMer for i større grad å sikre en personfokusert helse- og omsorgstjeneste, sier Dusanka Reljanovic, driftsdirektør i Norlandia Äldreomsorg.  

—  Samarbeidet med VilMer er en vinn-vinn-situasjon for alle parter: beboerne får flere aktiviteter og nye opplevelser, og medarbeiderne får bedre mulighet til å fokusere på oppgaver knyttet til pleie og omsorg.

Alle store og små øyeblikk teller

Hver aktivitet, uansett størrelse, skaper gode minner og øker trivselen. Det er denne helhetlige tilnærmingen som gjør VilMer til en viktig del av Norlandias arbeid for å styrke eldreomsorgen.

Ved Norlandia Widaby äldreboende i Sollentuna har den tidligere pianolæreren Birgitta Martinsson fått beboerne til å synge med og smile stort under ukentlige sangstunder.

— Jeg har alltid hjulpet og støttet andre, og jeg får energi av det, sier Birgitta, som er en av mange engasjerte frivillige gjennom VilMer i lokalområdet.

I Haninge fikk beboerne ved Norlandia Hanveden äldreboende storfint besøk av dyrene fra Stegsholms gård. De eldre møtte ponni, kaniner og til og med en villsvinunge.

Virksomhetssjef Jane Lundvall understreket hvor mye slike initiativ betyr for de eldre, både emosjonelt og sosialt:

— Mange eldre har hatt dyr under livets gang og det vekker mange minner.

Beboerne ved Norlandia Hanveden fikk møte både ponni, kaniner og en villsvinunge da Stegsholms gård kom på besøk. Slike øyeblikk skaper minner for livet. Foto: Norlandia Hanveden äldreboende

En spesiell dag ble også arrangert for beboerne ved Norlandia Stora Rospiggen äldreboende i Norrtälje, da de ble invitert til en herlig burgerfest hos Ed’s Burgers.  

— Vi hadde det så hyggelig! Dette må vi gjøre igjen, sier Tore Karmstierna, en av beboerne som koste seg stort med dagen.

Restauranteier Fethi Tumturk var glad for å kunne bidra:

— De eldre har bygget opp samfunnet vårt, og det minste jeg kan gjøre er å by på en gastronomisk opplevelse i et litt annerledes lunsjmiljø enn det de kanskje vanligvis er vant til, sier han.

Restauranteier Fethi Tumturk inviterte beboere fra Norlandia Stora Rospiggen til burgerfest – en lunsjopplevelse litt utenom det vanlige. Foto: VilMer

Et samarbeid som utvikler seg  

Besøkene til virksomhetene og det gode samarbeidet har allerede gitt oss verdifulle innspill til hvordan vi kan bli enda bedre: fra enklere visninger til tettere samarbeid med ansatte, frivillige og hverdagsvenner. Disse erfaringene tas med inn i videre utvikling av plattformen.

Fellesskap kjenner ingen grenser

I VilMer handler teknologi om å skape et godt liv for eldre der de bor – sammen med dem, og med menneskene rundt. Erfaringene fra Sverige viser at dette behovet er universelt, og at løsningen vår fungerer på tvers av landegrenser.

VilMer har etablert seg ved ti virksomheter i Sverige og skaper flere gode øyeblikk for eldre – med hjelp fra både frivillige og hverdagsvenner. Foto: VilMer